Etiketter

söndag 29 juni 2014

Återbruk

Ett par av mina favoritjeans har blivit en kjol. Dom var uppslitna på insidan av låren och gick inte att laga fler gånger. Därför har dom fått nytt liv, nu som kjol.
Jag klippte av dem strax ovanför grenen och sydde på en lagom lång bit av ett bomullstyg jag köpt för ett tag sedan. Jag tog full bredd på tyget, ca 140 cm och sydde två rynktrådar och fördelade rynkorna jämnt.Lite trixande för att få kjolen att bli rak just i skarven mellan jeansen och det andra tyget.Men det gick bra till sist. Skarven dolde jag med en smal spets från Stoff och Stil.
Bakfickan fick lite pynt men jag var lat och sprättade inte loss fickan innan jag sydde på spetsen. Det ångrade jag när jag hade den på mig så det får jag göra om.
Längst ner en återvunnen spets, troligen från en gardin som jag köpt på Amnesty. Det är en skatt om man vill fynda gamla saker som kan få nytt liv i ny skepnad!

Ha en bra dag! Hoppas snart det kommer lite sommarvärme igen även om detta vädret främjar inomhuspyssel! ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastisk fin Marie!
Du är grym!
Kram Elin

Marie sa...

Tack Elin!